Wednesday, June 9, 2010

PERGI TAK KEMBALI

11.5.2020 1530pm...perginya seorang insan yg amat aku syg sapa lagi kalu bukan nenek aku yg bersusah payah menjaga aku dari aku lahir sampai lah umor aku 3 tahun..siapa sangka baru saja aku mndgr gelk tawa nya..tiba2 dia pergi meninglkan aku buat selamanya...aku agak terkilan kerana tidak dapat berda disisi nya ketika saat kematian beliau..baru je ingat nk balik kampung dan jmpa dengn nenek aku tp nk buat macam mane tuhan lebih syg kan die...sabar dan redha je la..sbgai mnusia aku kne yakin bhwa setiap yg hidup pasti akan mati dan setiap pertemuan pasti ada perpisahan...aku pon akan jd macm dia jugak cuma aku tak tahu bila??bagaimana??dan di mana??yg pasti kita kena bersedia sekrang kerana mati tu tak mengenal usia..baek muda atau tua bila2 je boleh pergi menghadap pencipta kita...kalau boleh aku pon nk jadi macam nenek aku meninggal dalam tidor selepas waktu zohor...kepergian nenek aku mmg mmberi satu kesan yg amat besar dlm hdup aku smpai sekrang aku rasa seolah2 berada di alam mmpi aku seperti tdk percaya dengan ape yg terjadi....tp apa kan daya aku harus terima semua ini aku tak de hak untung manghalang nenek aku untuk pulang ke sisi Allah...sebgai seorang cucu yg amat syg gileee dgn nenek die aku harus berdoa dan terus berdoa supaya arwah nenek aku ditempatkan di tempat orang2 yg beriman..semoga roh nya di cucuri rahmat dan diringankan azab seksaan kubur...akhir kata dr aku NENEK SAYA SAYANG NENEK..semoga nenek berbahgia di sisi Allah...hanya doa shja yg mmmpu sy berikan semoga doa dr kami cucu2 nenek dapat membntu nenek di sana....


sajak ini khas untuk arwah nenek aku...


Hembusan keemasan hingga kehujungnya
Tiada nafas mengalir jua
Hidup di dunia sudah berlalu
Kini kau kosong...tiada lagi
Bawalah jasadmu ke alam yang kekal,
Diiringi kemalapan sang mentari,
Juraian air jernih menitis kesyahduan

Tinggallah bayangan,tinggallah kenangan 
Tanah merah menjadi saksi
Perginya kau tak kembali
Kau pergi ke pangkuan ilahi

Kelak,Ku akan mendampingimu jua....


salam sayang dr cucu mu...

0 comments:

Post a Comment