Wednesday, June 9, 2010

Seribu tanda tanya??

seribu tanda tanya buat aku..kenapa manusia dibezakan
kenapa...kenapa dan kenapa?????

mengapa manusia dibeza-beza kan
apa beza si miskin dan si kaya
cuma wang pengukur darjat
itukah jawapan nya??

kenapa si cantik menghina si hodoh??
adakah kerana rupa paras??
bukan kah tiada beza
tetap manusia yg bernyawa
bukan nya boneka ciptaan kita

aku pelik mengapa si pandai menghina si bodoh??
kenpa si pandai tak mengajar si bodoh
supaya mereka menjadi setaraf

tetap menjadi tanda tanya
mengapa manusia dibezakan
bukan kah kita dijadikan oleh tuhan yg satu
dari segumpal darah keterunan adam
sama ada hitam atau putih

cantik atau hodoh
miskin atau kaya
pandai atau bodoh
ia tetap bernyawa dan berakal
tapi kenapa ia mesti dibeza-bezakan???



1 comments:

ong ong kedek kedek said...

salam ziarah dan salam perkenalan :)

Dulu saye pon selalu terfikir kenapa manusia ni dibeza2 kan, kerana dulu2 sy menyangka bahawa kehidupan seseorang itu sama sahaja dengan kehidupan saya...

Rupa2 nya sangkaan saya meleset, perbezaan inilah menunjukkan kehebatan dan keadilan Allah itu. Dari perbezaan itu timbul rasa kasih sayang dan saling memerlukan antara satu sama lain... Manusia ini saling melengkapi. Lama saya berfikir, bermusafir dan rupa2 nya baru sy sedar bahawa apa yg ditetapkan (perbezaan2) itu mempunyai seribu hikmah, rahmat dan rahsianya :)

Post a Comment