Wednesday, June 9, 2010

Buat Insan yg begelar sahabat

sajak ini aku dedikasikan khas buat insan yg begelar sahabat

SAHABAT
jika hari ini aku terlalu gembira
sedarkanlah aku dengan amaran-amaran Allah
jika aku bersedih tanpa kata
pujuklah aku dengan tarbiah pencipta
jika aku lemah tidak berdaya 
ingatkanlah aku dengan  kehebatan syurga
jika antara kita ada tembok yg memisahkan
ajaklah aku meleraikan segera
jika pernah hatimu terluka
luahkanlah agar aku berubah
dan jika esok aku lena tanpa terjaga
iringilah lena ku dengan kalungan doa dari mu wahai sahabat
berjanjilah sahabat
ukhuwah kita untuk selamanya...

kita mempunyai ramai kawan tapi dalam ramai-ramai itu sukar untuk kita mencari seorang yg bernama SAHABAT...kawan hanya ada bila kita dalam keadaan senang dan hilang bila kita memerlukan mereka..tapi SAHABAT dia akn sentiasa berada di sisi kita sama ada susah atau senang...cari lah sahabat yg selalu mengingatkan kita tentang akhirat seperti hadis nabi Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati.”

mudah-mudahan kita menjadi seorang sahabat di dunia dan di akhirat

salam sahabat dr bakalmayat

0 comments:

Post a Comment