unik binaan strukturnya. Islam mendidik
individu-individunya agar setiap orang
daripada mereka menjadi satu unit yang
lengkap lagi melengkapi. Dia seumpama
batu-bata yang teguh, disusun bersama
batu bata yang lain dalam binaan yang
besar. Proses ini bermula sejak
pembentukan masyarakat Islam
pertama di bawah petunjuk Nabawi. Antara
seruan pertama Islam ialah sabda Rasul
s.a.w (yang bermaksud):
seorang lelaki lebih baik bagi kamu
daripada unta Humr an-Niam (jenis unta
yang paling tinggi nilainya) [Muttafaq
alaih)
daripada generasi awal Islam memikul
fikrah Islamiah dan aqidah yang
murni dalam pemikiran mereka, begitu
juga keimanan yang mendalam dan mantap
di dalam jiwa-jiwa mereka.
Sehingga ianya terserlah dalam
kata-kata, tingkah laku dan gerak diam
mereka.
seolah-olah membentuk sebuah umat.
Sebagaimana sabda Nabi s.a.w terhadap
peribadi Abu Ubaidah al-Jarrah:
sebuah umat. Beliau bertanggungjawab
melemah dan menumbangkan Rom di tanah Arab.
ekonomi mewakili sebuah umat. Dialah
yang berperanan memecahkan monopoli
Yahudi di Madinah yang sekian lama
sebelumnya menguasai kegiatan ekonomi
Madinah.
mewakili sebuah umat. Lorong-lorong
Madinah dijelajahinya untuk menangani
permasalahan rakyat. Gabenor dan
penguasa dihimpun setiap tahun untuk
dikaji siasat. Perhimpunan haji saban
tahun dijadikan tele-aduan umat.
dawah mewakili sebuah umat. Tiada satu
rumah di Madinah melainkan dimasuki
sinar dawah Islamiah dan petunjuk al-Quran.
mewakili sebuah umat. Zaid bin Thabit
dalam soal hukum hakam pusaka mewakili
sebuah umat. Banyak dan banyak lagi
contoh individu di kalangan mereka yang
sedemikian.
yang menyifatkan:
Amr - Sawtu Al-QaQa Fil Maarakati
Yadulu Alfa Rajulan"
Takkan terkalahkan tentera didalamnya
ada al-Qaqa ibn Amr, Suara Qaqa di
medan perang menyamai seribu pahlawan.
tentera muslimin yang kucar kacir,
menaikkan semangat juang mereka,
mengacau bilaukan musuh, mencari titik
kelemahan mereka dan lain-lain lagi.
Islam di bawah Amr al-As, Umar
al-Khattab telah mengirim 4 ribu tentera
sebagai tambahan. Pasukan tambahan
tentera ini disertai oleh Zubair
al-Awwam, Miqdad bin Amr, Ubadah bin
Shamit dan Muslimah bin Mukhlid, yang
dikatakan setiap orang bernilai lebih
dari seribu orang. Saydina Umar memberi
amanat kepada Amr bin al-As, "Kamu
harus tahu bahawa kamu mempunyai 12 ribu
tentera, dan 12 ribu tentera tidak akan
dikalahkan disebabkan bilangan mereka".
Dan berlakulah pembukaan Mesir yang
agung di dalam sejarah Islam.
seorang individu, tetapi dengan tekad
kemahuan serta amal kerja, dia
seolah-olah sebuah umat, mengubah wajah
sejarah dengan usahanya itu. Sebagaimana
yang dikatakan:
seribu lelaki lebih baik daripada
kata-kata seribu lelaki kepada seorang
lelaki.
sesiapa di sekelilingnya yang turut
bekerja bersamanya.
Seolah-olah dia ingin memulakan binaan
Islam dengan tangannya dan
menyempurnakannya dengan tulang empat
keratnya.
Umar al-Khattab di kalangan tenteranya.
Beliau berkata:
perang yang jika kamu melihatnya, kamu
menyangkanya seorang tentera bawahan
yang patuh. Mengkagumkan aku juga,
tentera bawahan yang jika kamu
menyaksikannya, kamu menyangkanya
seorang panglima berkaliber.
sejarah dunia, memimpin dan membinanya
dengan baik.
yang memperkecilkan dirinya atau apa
yang dilakukannya. Mereka amat memahami
sabda Rasulullah s.a.w:
sepotong ayat
[Diriwayatkan oleh al-Bukhari]
terhenti di satu tahap, bahkan ke
penghujung nafas yang terakhir. Lihatlah
Abu Ayyub al-Ansori yang mati syahid di
pinggir pagar kota Konstantinople dalam
usianya 80 tahun. Pada saat kematiannya,
dia tidak menghentikan sumbangannya
kepada Islam, bahkan menyampaikan kepada
muslimin sebuah hadis yang pernah
didengarnya daripada Nabi s.a.w:
tangan salah seorang daripada kamu anak
pokok, maka tanamkanlah ia
[Diriwayatkan oleh Ahmad]
di dalam masyarakat muslim pada
sepanjang zaman. Setiap individunya
menjadi batu-bata kepada binaan Islam
yang agung. Mereka saling memperkukuhkan
yang lain dalam segenap bidang dan
lapangan. Hasil usaha mereka yang gigih,
sesiapa yang melihat binaan Islam akan
berkata: Alangkah indahnya! Alangkah
hebatnya Islam!
tidak rela diri mereka hidup dengan
kehidupan haiwan yang didambakan oleh
mereka yang kufur kepada Allah.
dan makan seperti binatang ternakan
makan. Nerakalah tempat mereka
[Muhammad: 12]
melihat sekeliling tanpa melakukan
sesuatu. Akan tetapi mereka mengangkat
slogan Nabi s.a.w:
seperti satu binaan yang saling kuat
menguat satu sama lain
[Muttafaq alaih]
al-Haitham, Ibnu al-Nafis dan Ibnu Rusyd
saling lengkap melengkapi
kepakaran mereka. Setiap seorang
daripada mereka saling menguatkan yang
lain untuk meninggikan binaan
Islam.
kabur ghayah, bercampur aduknya visi
hidup serta bersimpang siurnya misi
masyarakat, pada saat yang sama binaan
Islam semakin goyah dan rapuh, siapakah
yang ingin mewakili umat mengembalikan
binaannya yang agung?
mengembalikan manusia kepada Tuhannya,
memerdekakan mereka daripada belenggu
syahwat, hawa dan material?
menyelamatkan mereka daripada kejahilan?
mempamer keindahan kesyumulan Islam dan
membongkar wajah hodoh sekular?
mengembali martabat syariat serta
menumbang kezaliman hukum manusia?
menyekat ancaman serangan Zionis dan
Salibi Antarabangsa?
monopoli Yahudi dan US, menyediakan
barangan alternative kepada barangan mereka?
0 comments:
Post a Comment